De Playlist #74: easyriders 10.000th record celebration



Iedere maand 15 nieuwe tracks in de playlist. Uitgekozen door één van de heren of andere relaties van de Stookhoksessies. Het kan alle kanten op.

Deze maand: Easyrider

Deze maand heb ik zo waar mijn 10.000e vinylplaat mogen toevoegen aan mijn immer uitdijende collectie vinyl. Vinyl? Jazeker.

Vinyl is voor mij een driedimensionale beleving - horen, zien en voelen en hoort bij mij en bij mijn leven.
Vanaf het eerste moment als kind van een jaar of 8 tot waarschijnlijk aan mijn dood toe zijn vinyl en ik onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
Dus, zo gezegd mag ik deze maand een playlist aanleveren, ook nog eens de 74e editie en laat ik nou ook nog eens uit het bouwjaar 1974 komen.
Oh ja zei Martin, 15 tracks uit mijn collectie "slik", ja 15 en geen 150 of 1500. Jeminee, hoe dan? Hier moest ik wel even overnadenken.
Ik ga sowieso platen, artiesten, genres, labels, anekdotes, platen en zijn verhaal enzo tekort doen.

Let op: niet alle tracks staan op Spotify. Daarom een paar Youtube embeds en ééntje waarvoor je ook echt naar Youtube moet (we know).

Maar goed, dit zijn ze dan uiteindelijk geworden, veelal platen met een speciale herinnering en een verhaal waar en hoe ik ze heb gekocht:

01) Channel X - Rave The Rhythm [Beat Box - 1991]

Dit is de eerste plaat die ik van mijn eigen geld heb gekocht, destijds nieuw in de winkel bij Midtown Records Dordrecht en mij aanbevolen door Patrick van Kerckhoven (aka Ruffneck).

02) Le Mystere - Opus 303 [Buzz - 1990]

Naast het kopen van vinyl in fysieke winkels destijds en nu via de betere online platenwinkels bezocht ik destijds vanaf het prille begin, de platenbeurs in Utrecht (nu in Den Bosch sinds enkele jaren) en heb daar kratten vol fantastische platen gekocht, veelal samen met Martin.
In die tijd kon je nog juweeltjes vinden voor 1 euro, zo ook deze plaat in perfecte conditie.

03) Cameo - Money (Reese Hardcore Instrumental) [Reprise Records - 1992]

Vanaf mijn 16e kwam ik (zij het illegaal vanwege mijn leeftijd) al in de voor mij iconische club Nighttown in Rotterdam en dan met name in The Basement, daar draaiden Michel De Hey, Miss Monica en Harry Lemon een blend van techno, rave en hardcore (nu beter bekend als oldschool).
Het was daar dat ik deze track in een sfeer van rook en een stroboscoop on full effect voor de eerste keer heb mogen horen, ik was blown away. Wat was dit? Welke track was dit?
Ik heb het lang niet kunnen achterhalen (afgeplakte labels bij de DJ en nog geen internet, geen Shazam, geen Spotify hehe).
Uiteindelijk vond ik deze release in de uitverkoopbak bij Midtown bij Patrick "hardcore" Van Kerckhoven zelf voor 5 gulden in nieuwstaat.
Dat moment dat je een plaat ziet staan, niet kent, toch even wil luisteren en dan tot de ontdekking komen, dat het "deze" track bevat is zo magisch, zo speciaal en zeldzaam, de ultieme kick van cratediggin'
BTW deze track is voor mij nu nog steeds een van de illustere blauwdrukken van de hardore rave uit begin jaren 90. Kevin Saunderson on full effect.

04) Wladimir M - Evil [Eevo Lute Muzique - 1991]

Een aantal platen in mijn collectie vormen voor mij een kruispunt, een schakel in ervaringen en anekdotes, dit is er zo een. Ik kom uit de tijd van de lijstjes, wantlist vinyl lijstjes.
Ik nam ze mee naar platenbeurzen en gaf ze aan de verkopers met de vurige hoop dat ze er een of 2 van hadden. In Utrecht, toen de vinylbeurs nog op de 1e verdieping werd georganiseerd stond daar een verkoper die ik nog niet kende, RARE Records met verkoper Jurgen van der Sanden. Ik gaf hem mijn lijstje en hij gaf aan het merendeel in zijn winkel te hebben staan, in Eindhoven, RARE Records.
Ik ben toen de week erop naar zijn winkel gegaan, een ware candyshop, ik wist niet waar ik het had, hij had zoveel staan, zoveel wantlist platen, zoveel classics, dit had ik nog nooit meegemaakt.
Vanaf dan was ik vaste klant bij Jurgen en Astrid (zijn vrouw), ik kwam er bijna wekelijks, had tussentijd veel telefonisch contact (Jurgen zette nieuwe platen op over de telefoon en zo kon ik ze al apart laten zetten).
Er was 1 plaat die ik vurig zocht, een plaat die op de voor mij een van de beste mixCD's ooit uitgekomen staat, Static Tracks 01 van DJ Dimitri (Kneppers), overigens de beste live "mix" DJ van Nederlandse bodem (mijn bescheiden mening)
Jurgen gaf aan dat hij de plaat niet (meer) had maar dat hij Stefan Robbers van Eevo Lute zelf goed kende en misschien wel wat kon regelen.
Een aantal weken later belde hij mij op dat hij de plaat voor mij klaar had staan in de winkel, een exemplaar uit de persoonlijke collectie van Stefan, hoe vet!

05) Mythe - Heart Over Mind [Atom Records - 1994]

Welke plaat moet ik in hemelsnaam kiezen uit mijn DJ periode in de Drie Snoeken, de "KOOS" tijd. Nou, ik zou zeggen, alle tracks op de Koos Classics CD en heel veel tracks die in de Spotify Playlist De Drie Snoeken - Beneden en Easyrider's Koos Classics staan.
Als ik er dan toch 1 moet kiezen dan is het deze plaat, een plaat waarvan ik zelf vind dat ik die heb "gebracht" bij het publiek destijds. Niemand kende de plaat en heb deze heel vaak als laatste afsluiter gedraaid, de plaat geeft me nog steeds kippevel.

06) Vainqueur - Lyot (Maurizio Mix) [Maurizio - 1992]

Wederom een plaat met meerdere verbindingen vanuit verschillende ervaringen en anekdotes. Terug in 1988/1989 deed ik de havo op de RSG Wijdschild in Gorinchem en daar circuleerden casettetapes van ene Dick de Groot.
Ik kende hem al eerder van de voorgaande jaren op de mavo. Op de tapes stond house muziek, niet zoals op Turn Up The Bass enzo maar echte underground rave tracks, uit de UK en de USA.
Het was zo anders dan de muziek die je via de radio hoorde, ik voelde me er direct toe aangetrokken, het had een aantrekkende en hypnotische werking op me.
Deze muziek kon je kopen, alleen op vinyl, in speciaalzaken zoals Midtown in Dordrecht en Outland in Amsterdam. Met de tapes introduceerde Dick mij met deze nieuwe electronische dansmuziek en ik was vanaf dat moment besmet het het virus en ben er nooit meer van genezen.
Naast de tapes draaide Dick zelf ook als DJ, veelal in de regio. Hij is in mijn tijd ook een aantal keer langsgeweest bij De Kameleon, hij draaide altijd fantastische platen, nieuw en onbekend, met lef maar altijd met gevoel voor sfeer.
Het was deze Maurizio remix van Lyot die hij draaide, ik wist nog niet goed het verschil tussen house en techno, maar nu wel. De track is me altijd bijgebleven en een gekoesterd item in mijn collectie.
De plaat die voor mij de ware en pure techno symboliseert; direct, donker, in your face, industrieel, pompend, techno!

07) The K London Production Club - I Believe (The Hum Drum Mix) [K4B Records - 1993]

Vanaf ca 1992 nadat housemuziek een aantal jaren zijn intrede had gemaakt zag je vooral in NL een afsplitsing ontstaan, mellow en gabber, door een aantal ook wel als de amsterdam sound vs de rotterdam sound gezien.
Ik was daar niet zo mee bezig, wellicht mede omdat ik niet zoveel met voetbal heb denk ik. Toch kan ik wel beamen dat ik meer op had met mellow dan met gabber, ik vind sfeer, meldoie en goede vocals meer aanspreken zeg maar. Mensen vragen dan aan mij, ben jij een "garage" man, eh, nou weet ik veel...
Toch kan ik zeggen dat ik best wel veel garagehouse, US en Italian deephouse en discohouse in de collectie heb.
Deze track in kwestie ontdekte ik op een CD van DJ Johnson, Upstairs At Club Havana, een gay bar in Amsterdam.
Fantastische mixcd, nog steeds heel heel fijn, en voor mij de mix die de garagehouse in de kern symboliseert, beste track I Believe en draai deze nog steeds zo graag.

08) Bizarre Tracks - Sensory Delight [Lemon Sol Records - 1992]

Misschien wel, samen met de Koos-classic, de lastigste keus in deze lijst. Mijn zelf opgelegde opgaaf: kies 1 track uit de illustere playlist van het legendarische radioprogramma For Those Who Like To Groove (op radio 3 destijds in de periode 1991 - 1992).
Er zijn zoveel tracks gedraaid in dat programma die ik een meer dan gemiddeld warm hart toedraag en die belangrijk zijn geweest voor mijn eigen muzikale vorming, zowel in uur 1 (losse tracks gekozen door Robin Albers) als in uur 2 (DJ mix van een gast DJ).
Als ik dan uiteindelijk een track moet kiezen dan is het deze Sensory Delight track. Voor mij symboliseert deze track de (atmos)sfeer van de gedraaide muziek in de uitzendingen, de passie en excellente vooruitstrevende plaatkeuze van Robin, zoveel anders dan de rest.

Intermezzo: we gaan een stapje voorwaarts in de tijd maken, en de keuzes worden er niet makkelijker op, aangezien mijn collectie steeds verder is gegroeid met ware juweeltjes.


09) Petter - These Days [Deep Records - 2003]

Eind jaren 90 - begin jaren 00 ontstond er in de EDM-wereld een steeds verdere versmelting van diverse stijlen, techno vs trance vs house vs breakbeat vs IDM, beter bekend als Progressive House, vooral in de UK schoten de producers, labels en clubs als paddestoelen uit de grond. Deze "nieuwe" sound kreeg ook mij in zn greep.
Als ik voor mijn kast sta zie ik rijen dik met vinyl uit deze periode, 1 plaat kiezen, tuurlijk, hoe dan en welke... Kom ik weer met mijn plaat op een kruising. Ja, ook deze. Terugkijkend vind ik deze plaat zo goed, zo anders, zo hypnotiserend, nog steeds, zo symboliek voor de sbustroming Progressive.
Voor het eerst gehoord op, voor mij, een van de beste mixcd's die gemaakt is, door een pionier in de dancemuziek anno begin 2000, James Holden, nl. op zijn Balance 05 mixcompilatie.
Daarnaast Petter, een bescheiden jonge frisse producer op het Nederlandse - forward thinking - Deep Records label. Ik weet nog waar ik deze kocht, in Leiden, bij Forbidden Planet Records, weer zo'n uber memorabel moment om zo'n fantastische plaat te vinden.

10) Jestofunk - I'm Gonna Love You (MC Turbo Sax Mix) [BCM Records - 1992)

Deze kan niet ontbreken natuurlijk, oh en dus stiekem toch 2 platen uit de For Those Who Like To Groove tijd. Ontdekt op een Mixserie van Nederlandse bodem.
Natural Elements van Eddy van Helden en Peter Vriends, een fantastische "mellow" mixserie, zeker het beluisteren meer dan waard. Daarnaast is deze track voor mij een blauwdruk van de door mij zeer geliefde begin jaren '90 Italian deephouse stijl.
En als klapper en hoofdreden om deze track in deze playlist op te nemen is dat de sax intro van dit nummer speelde tijdens het binnenlopen van mijn vrouw Saskia tijdens onze huwelijksplechtigheid. Voor altijd onze plaat.

11) James Yuill - This Sweet Love (Prince Thomas Sneaky Edit) [White Label - 2010]

in deze lijst mag ook een gekozen track die ik introduceerde bij het fantastische radioprogramma The Groove, van Martin en Steven, niet ontbreken. Ik heb daar met zeer veel plezier iedere laatste van de maand samen met Leander aan mogen sluiten als co-hosts van het programma.
Ik herinner me dat iedereen in vervoering was toen ik deze track draaide. "Wil wat heb je nu weer meegenomen, lekker man!" Inmiddels hebben we de plaat volgens mij nagenoeg allemaal.
Zelfs de onze vaak kritische muziek curator Leander was zeer in zijn nopjes met deze plaat.

12) John Beltran - Clouds Pull [Delsin - 2013]

Dit is een plaat die mij altijd zowel een glimlach als ook een traan op mijn gezicht geven, een plaat die donkere wolken verdrijft, die mij altijd het gevoel geeft - het leven is mooi, geniet ervan!
De plaat bewijst mij ook weer iedere keer als ik hem draai dat er electronische dansmuziek met een "ziel" bestaat.

13) Benjamin Damage & Doc Daneeka - Battleships [50Weapons - 2012]

Voor mij is dit een track waarvan ik getwijfeld heb om deze hier in te zetten, niet omdat ik hem niet goed vind, sterker, de track is weergaloos.
Ik heb deze track heel veel gedraaid tijdens de voor mij persoonlijk moeilijke periode, namelijk tijdens mijn burn-out.
Ik leg meestal uit aan mensen die willen begrijpen wat er je dan is overkomen: "Dit is een situatie waarin je in een mentale put bent gevallen en voor sommige wordt er ook nog een deksel over de put geschoven.
Onder begeleiding en met dierbare mensen om je heen begin je vervolgens uit deze put te klimmen, maar dit gaat met vallen en opstaan, kracht en overtuiging en geloof dat het weer met je goed gaat komen.
Deze track heeft me in die periode veel troost en houvast gegeven om het licht te blijven zien en vol te houden in de klim naar boven. Het komt goed en het kwam ook goed, dank Benjamin Damage & Doc Daneeka voor dit prachtig pareltje "steun en toeverlaat".

14) Chase & Status - End Credits [RAM Records - 2009]

Er komen zoveel gedachten in mijn hoofd samen als ik hier begin te schrijven over deze plaat. De weergaloze energie van drum n bass, de pakkende en treffende songtekst die een diepere betekenis aan dit nummer geven
(ik heb normaal heel weinig met songteksten, ben overwegend een atmosferische luisteraar, luister vooral naar welk gevoel muziek mij geeft), de fantastische film Harry Brown, waar dit nummer in voor komt, met een glansrol van Michael Caine waarin de kern van het nu nog steeds actuele thema zinloos geweld, moed, doorzettingsvermogen en hulp bieden aan de zwakkeren in onze maatschappij centraal staan, de soms heftige verhalen en anekdotes die je van andere mensen leest over deze plaat, wat dit nummer voor hun dierbaren heeft betekent wanneer deze op een uitvaart is gedraaid, een plaat van hope and despair.
Elke keer als ik deze plaat luister raak ik geemotioneerd, zonder vast omlijnde gedachte erbij, maar gewoon omdat ik de plaat zo goed vind.

15) Martin Roth - An Analog Guy in a Digital World [Lunatique Records - 2023]

En als afsluiter, een fantastisch modern classic epos, toegevoegd aan de collectie als mijn 10.000e release.
Recent ontdekt op Bandcamp, de Duitse artiest, composer en life performer Martin Roth. Raakte met hem in gesprek, wat een amabele kerel die fantastische muziek schrijft, componeert en speelt. Check zijn tot nu toe uitgekomen werk, fantastisch! Bovenstaande lijst laat veel oude tracks uit mijn leven zien, maar sluit met deze plaat af als symboliek in mijn nimmer eindigende zoektocht naar nieuw niet eerder ontdekte muziek, nieuwe artiesten of nieuw geluid, ik ben en blijf altijd open minded voor muziek, houdt mijn geest jong en fris. Maar... ik ben en blijf ook een Analog Guy In A Digital World, een man die op driedimensionale wijze van zijn muziek uit zijn collectie geniet.

16) La Roux – In For The Kill (Skream's Let's Get Ravey Remix) [Leander's keuze]

Tja, waar moet je bij deze man met zó’n collectie beginnen, als je dan ook maar één track mag uitlichten… Ik kies ervoor om in mijn Wantlist opzoek te gaan. Ruim 11 jaar geleden voegde ik deze plaat toe. Wilco liet ‘m toentertijd tijdens een uitzending bij The Groove horen en hij belande direct in mijn “die-wil-ik-hebben” lijstje. Ik wist toen nog niet dat door de jaren heen er nog vele zouden volgen. Dank Wilco!

17) Format - Solid Session [Mark's keuze]

“Hoe kies je in hemelsnaam uit een vinylcollectie van 10.000+ één favoriet?
Onmogelijk natuurlijk…  
Of toch niet? Zo’n plaat moet iets bijzonders zijn, een historie hebben, een verhaal bovendien.
Format’s Solid Session van Orlando Voorn is er voor mij zo één.
Released in 1991 en inmiddels zeker twee keer in de platenkast van onze vriend Wilco. In de originele versie én in de 'Live at the desk' remix van Joris Voorn (geen 'familie van' voor zover mij bekend…). Het origineel is natuurlijk niet te evenaren. Gelukkig voelt de remix van Joris meer als een eerbetoon, een perfecte re-make, uitgesponnen met 'ruimte om te ademen'. En als die remix dan ook nog uitkomt op het Be Yourself Music label van Dick de Groot - oude bekende en inspirator van mijn vinylverslaving en ik vermoed ook die van Wilco -  is de cirkel rond!”

18) Danny Tenaglia - Music is the answer [Timo's keuze]

Natuurlijk een bijzonder goede plaat, maar vooral bijzonder vanwege het terugkerende verhaal tussen Wilco en mij ️

19) Andreas Johnson - Glorious (Remix And Additional Production By Hybrid) [Martin's keuze]

Ik ken Wilco nu ruim 25 jaar en daarmee ken ik zijn immer groeiende collectie ook al een kwart eeuw. De gevleugelde uitspraak is: "Kijk in iemands platenkast en je neemt een kijkje in zijn ziel." Dat kan met recht gezegd worden van de collectie die in de platenkast van Wilco staat. Ik ken maar weinig mensen die zo'n diverse, maar ook uitgebreide collectie hebben als Wilco. Er is echter altijd één gemeenschappelijke factor, één drijfveer die deze collectie heeft gevormd en dat is Wilco's oprechte, diepgewortelde passie, enthousiasme en liefde voor muziek. Iedere LP, ieder nummer, iedere a capella in zijn collectie wordt vergezeld door een vlammend betoog over waarom juist dat nummer zo bijzonder is (zie de teksten hierboven). En dat geldt dus voor het overgrote deel van Wilco's collectie.

Maar dan komt de vraag om één nummer, één exemplaar uit die indrukwekkende collectie te kiezen. Eén uitgave die recht doet aan Wilco en 'zijn' muziek. Zoals mijn medestokers hierboven al aangeven, dat is niet te doen. Toch had ik relatief snel een nummer en een album in gedachten. De remix die Hybrid maakte van Andreas Johnson's "Glorious" staat heel hoog op mijn lijst van all-time favorieten. De track en het album staan voor de mooie tijd van Progessive in al zijn verschijningen (breaks, trance, house) en daar waren en zijn we allebei gek op. Wilco verzamelde al snel veel van de releases van dit Britse duo. Deze drie-dubbelaar is daarvan één van de hoogtepunten en dit nummer staat fier bovenaan. Ik draaide dat nummer dan ook keer op keer. Op een gegeven moment ontdekte ik dat er nog veel meer fantastische nummers op het album staan. Allemaal geweldige tracks. En dat geldt ook voor de collectie van Wilco. Je ziet iets, zet het op en zo verdwaal je in zijn enorme, indrukwekkende en prachtige collectie, waarbij je achter elke hoek weer iets nieuws fantastisch ontdekt.

En Wilco is ook nog eens een ontzettend fijne vent, dat is ook niet onbelangrijk.

Hier nog wat meer sentiment.
Wilco's collectie kun je hier vinden.
En volg hem hier op Instagram.

Blijf op de hoogte