De Playlist #1: Vigro



Iedere maand 15 nieuwe tracks in de playlist. Uitgekozen door één van de heren of andere relaties van de Stookhoksessies. Het kan alle kanten op.

Deze maand: Vigro

Deze lijst is geinspireerd op de Nordic-Playlist (check die hier). Een lijst waarin iedere week een andere Scandinavische artiest een playlist maakt met nummers die hem of haar aanspreken. Aangezien we met de Pick Of The Week al een verzameling mensen hebben die een buitengewoon goede neus voor bijzonder kwaliteitsvolle muziek hebben kunnen we dat maar beter zoveel mogelijk gebruiken. Vigro trapt ‘The Playlist’ af met een terugblik naar de eerste ‘Progressive periode’ uit de electronische muziek.

De terugkeer van Progressive
We hebben het over de periode einde jaren 90 en begin 2000. In de tijd dat de gemiddelde lengte van een track 8:30 minuut was en vooral het Britse publiek helemaal wild werd wanneer er weer een kleine subtiel verandering in een track was (hi-hat erbij, kleine tjing). Wat nu vooral opvalt is het hoge tempo van de oudere tracks. Namen als Sasha, Way Out West, John Digweed, Bedrock en Futureshock maakten de dienst uit. In het verlengde daarvan was ik bijzonder gecharmeerd van het geluid van Luke Chable, Ozgür Can en Kosmas Epsilon. Een geluid wat ik voor het eerst tegenkwam op de fantastische mix-cd Balance 5 van James Holden. In deze lijst kun je niets terugvinden van zijn legendarische label ‘Border Community’ maar dat komt omdat ik daar een speciale lijst voor heb gemaakt.

De reden dat ik deze lijst heb samengesteld is omdat ik de laatste tijd bijzonder veel platen hoor die eigenlijk weer onder de noemer ‘Progressive’ uit het begin van deze eeuw vallen. Het tempo ligt misschien wat lager maar platen uit de stal van bijvoorbeeld Drumcode of releases van Pig & Dan (toen ook al bezig), Bart Skils, Ida Engberg en anderen passen prima in dat straatje. De Progressive Trance is misschien verdwenen (luister naar de tracks van Max Graham en Dave Kane) maar de Progressive en Progressive House leeft als nooit te voren. Met een beetje goed spelen met de pitch kunnen platen als ‘Roads’, ‘Save Me’ en ‘Nothing At All’ nog prima worden gedraaid in een hedendaagse set.

Veel plezier met het luisteren naar deze tracks.

Blijf op de hoogte